لایه ازن
چرا لایه ازن در قطب سوراخ میشود؟
ایران را پرورانده ساختم تا پناهگاه آزادگان باشد. دیااکو
چرا لایه ازن در قطب سوراخ میشود؟
قسمت اعظم و قدیمی ترین بخش تاریخ زمین را بخش پرکامبرین ( پر: قبل ) ، ( کامبرین : حیات ) تشکیل می دهد که معولا از نظر سنگ شناسی مشخص و میتوان سنگ های متعلق به آنرا تشخیص داد . آزمایش ها بر روی این سنگ ها اعدادی را به ما نشان داده است که کمترین آنها مربوط به 600 میلیون سال میباشد و بیشترین آنها مربوط به 3.5 میلیارد سال پیش میباشد بنابر این بخش پرکامبرین در فاصله ی زمانی 3.5 میلیارد تا 600 میلیون سال است .
در قرن یازدهم از انرژی جزر و مد در ساحل اقیانوس اطلس در فرانسه ، انگلستان و اسپانیا با قراردادن دستگاههایی استفاده شد. استفاده عملی از انرژی جزر و مد در ابعاد تجربی بزرگ در قرن نوزدهم ادامه داده شد. تآسیسات استفاده از انرژی جزر و مد در انگلستان ، آلمان ، ایتالیا ، شوروی سابق و آمریکا بکار گرفته شد.
ماشینهای جزرومدی قدیمی قسمت کوچکی از انرژی جزر و مد موجود را برای تولید انرژی مکانیکی فراهم میکردند. توان مکانیکی چنین ماشینهایی بین 30 تا 100 کیلو وات بوده است. استفاده از انرژی جزر و مد برای تولید الکتریسته اخیرا پیشنهاد شده است. تکنولوژی نو و مهندسی پیشرفته در ساختن سدهای آب و توربینها و بالا رفتن قیمت دیگر منابع انرژی سبب توسعه بیشتر استفاده از انرژی جزر و مد شده است.
ئه ورامان (هورامان) با طبیعتی فریبنده ودره های عمیق و پرپیچ وخم
حلقه دور ماه به نام هاله شناخته می شود .محققان می گویند این حلقه
بوسیله نوری که به خاطر بلورهای یخ درابرهای سیروس شکسته ویاخم
می شود ایجاد می شود .به گفته هواشناسان هر زمانی که یک لایه نازک
از ابرهای سیروس وجود دارد وماه یا خورشید می درخشد حلقه ماه در هر
نقطه از زمین وهر زمان از سال دیده می شود . ابرهای سیروس بیش از
8کیلومتر ارتفاع ودر جای قرار دارند که در ان دما همیشه بسیار پایین تر از
نقطه انجماد است بنابراین هاله ماه را در کویر وقطب شمال وبالای اقیانوسها
و روی خلیج فارس هم می توان مشاهده کرد .
دانشمندان در بریتانیا و نیوزیلند نوع جدیدی از فوران های آتش فشانی را یافته اند
که در هیچ یک انواع فوران هایی که تا کنون شناخته شده اند نمی گنجد . آنها با
نگاه به حباب های ریز به دام افتاده در فضاهای سنگ های آتش فشانی به این
کشف دست یافته اندتا کنون دونوع از غلیان های آتش فشانی شناخته شده است
یکی فوران به صورت انفجاری ودیگری خروج گداز به صورت ارام وپرحرارت .اما طیف وسیعی
از حبابهای مجزا در نمونه جدید گداز کشف شده نشان می دهد که فوران گداز از دهانه نه
به اندازه کافی شدید است که به صورت انفجاری خارج شود و نه به اندازه کافی آرام است
که با حرارت زیاد خارج شود.
مفاهيم عمده در آموزش جغرافيا
جغرافیا علمی است كه سعی دارد ویژگیهای مكانها و پراكندگی پدیدهها، انسانها و فرایندها را برروی زمین تبیین كند. جغرافیا به روابط متقابل بین انسان و محیط اهمیت خاص قایل است. ویژگی اصلی علم جغرافیا، نگرش تركیبی آن و شناخت نمود غالب است و همانند دیگر علوم در حل مسائل از روش علمی استفاده میكند.
جغرافیا از طریق شناساندن محیط، سهم عمدهای در اعتلای فرهنگ عمومی دارد و روش صحیح حفظ محیط و بهرهبرداری بهینه از آن را آموزش میدهد. بهعبارت دیگر جغرافیا میكوشد به سؤالات زیر پاسخ دهد:
- چهچیز (What)؟
- كجا (Where)؟
- چرا آنجا (Why)؟
- چگونه بهوجود میآید؟
- چه اثراتی دارد؟
- چگونه باید از آن بهرهبرداری كرد تا تعادل محیط حفظ شود (How)؟
- چه كسی (Who)؟ كِی (When)؟
بنابراین اهداف اصلی آموزش جغرافیا بایستی شناخت جامع محیط و ارائه روشهای حفاظت و بهرهبرداری منطقی از آن باشد. آموزش جغرافیا باید تواناییهای زیر را در دانشآموزان ایجاد كند:
- درك و فهم دانش جغرافیایی (مفاهیم و اصول علم جغرافیا و ...)
- مهارتهای جغرافیایی
- قدرت تفكر و ایجاد نگرشها و ارزشهای منطقی
منبع:
گروه درسی جغرافیای دفتر تالیف
دروس هفده تا بیستم
دروس سیزده تا شانزده
دروس بیست ویک تا بیست و سه
دروس یک تا دوازدهم